Ziarul german Bild nu a relatat că refugiații ucraineni au provocat un incendiu

Copyright AFP 2017-2022. Toate drepturile rezervate.

Utilizatorii rețelelor de socializare au distribuit de sute de ori, în mai 2022, o postare care arată ceea ce pare a fi un reportaj din ziarul german Bild care descrie că mai mulți refugiați ucraineni și-au incendiat casa în timp ce încercau să dea foc unui steag rusesc. Reportajul sugerează că aceștia erau refugiați în urma atacului Rusiei asupra Ucrainei lansat în februarie 2022. Dar acesta este un raport falsificat. Imaginea principală arată un incendiu care a avut loc cu mai mulți ani în urmă. Bild a confirmat pentru AFP că nu a publicat niciodată un astfel de reportaj care să implice ucraineni și steagul rusesc; iar poliția germană a declarat că nu deține informații despre un astfel de incident.

Zeci de utilizatori români de Facebook au distribuit o captură de ecran a ceea ce pare a fi un articol din tabloidul german (aici, aici, aici ) cu titlul „Refugiații ucraineni au vrut să ardă un steag rusesc, dar au ajuns să dea foc casei în care stăteau”. Titlul este însoțit de o fotografie a unei clădiri în flăcări.

Imaginea a fost distribuită și în alte limbi, precum rusă și bulgară. În limba germană, utilizatorii au răspândit, de asemenea, o înregistrare video care arată aceeași casă în flăcări ca în imaginea din reportajul care ar fi fost publicat de Bild, precum și interiorul distrus al unei case. În videoclip, o femeie în lacrimi care stă într-o cameră incendiată explică ce s-a întâmplat.

Unele postări în limba germană de pe rețelele de socializare arată că videoclipul a fost înregistrat pe data de 10 mai 2022 și a fost localizat în Wulfen, în regiunea Saxonia-Anhalt, la vest de Berlin. Cu toate acestea, imaginea cu această casă în flăcări arată un incident din 2013. În videoclip, au fost adăugate și alte imagini fără nicio legătură între ele.

Invazia Rusiei din 24 februarie 2022 asupra Ucrainei a determinat zeci de mii de persoane să fugă în țările vecine și a fost însoțită de un val de dezinformare pe rețelele de socializare.

Captură de ecran a uneia dintre postările de pe Facebook realizate pe 31 mai 2022

Incendiul, produs în 2013

O căutare inversă a fotografiei din postare a condus AFP la o înregistrare video cu un incendiu care a fost publicată pe YouTube pe 18 iulie 2013 cu titlul „Casă în flăcări în Walluf, Germania”. Walluf este o comunitate din apropierea orașului Frankfurt.

Acest lucru a condus apoi AFP către un reportaj publicat în presa locală pe 19 iulie 2013 care relatează un incendiu întâmplat în aceeași zonă.

Brigada de pompieri din districtul Rheingau, unde se află comunitatea Walluf, menționează, de asemenea, incendiul din 2013 pe site-ul său.

„Pe 18.07.2013, în jurul orei 16:15, un incendiu la o grindă de acoperiș în Upper Walluf a provocat pagube materiale considerabile, care, conform unei evaluări inițiale, sunt estimate la aproximativ 300,000 de euro. Din fericire, nimeni nu a fost rănit în urma incendiului. Cu privire la locuință, este vorba despre o casă terasă cu două etaje, cu o grindă de susținere a acoperișului pusă din nou. Este posibil ca incendiul să fi fost cauzat de lucrări anterioare la grinda de acoperiș nou instalată”, spune brigada de pompieri pe site-ul său.

Bild a relatat, de asemenea, despre incendiul din 2013 din Walluf aici.

Bild neagă că ar fi relatat un astfel de eveniment

După ce, în mai 2022, au început să circule pe rețelele de socializare postări în care se afirma că ziarul Bild ar fi relatat că acest incendiu a fost recent și a fost provocat de refugiați ucraineni, ziarul a publicat o dezmințire.

Redactorul-șef adjunct al ziarului, Timo Lokoschat, a afirmat pe Twitter pe 17 mai 2022: „Adevărul este: BILD nu a scris niciodată acest reportaj. Un fals complet”. Un purtător de cuvânt al agenției a confirmat, de asemenea, acest lucru ca răspuns la o solicitare din partea AFP pe 20 mai.

AFP nu a reușit să găsească un material corelativ nici în urma unei căutări pe site-ul ziarului Bild, nici în urma unei căutări pe Google.

Videoclipul fals, preluat din imagini vechi

Unii utilizatori de rețele sociale din România au afirmat (aici) că presupusa tentativă de incendiere a steagului rusesc a fost pornită cu ajutorul unei bobine Tesla, un dispozitiv inventat de fizicianul Nikola Tesla folosit pentru a crea electricitate. Aceste afirmații se bazează pe o înregistrare video distribuită de utilizatorii de rețele sociale din Germania, care include și imagini de la incendiul din iulie 2013 din Walluf.

Comparând acest videoclip cu formatul folosit în mod obișnuit de Bild, se pot observa unele neconcordanțe. De exemplu, ziarul german își plasează de obicei logo-ul în colțul din stânga sus; în videoclipul despre incendiu, însă, acesta se află în dreapta sus. Banda de text din partea de jos a ecranului este scrisă cu majuscule în videoclipurile autentice noi ale Bild, în timp ce acest lucru nu se întâmplă în versiunea falsificată de pe rețelele de socializare. De asemenea, fontul pare să fie diferit.

Comparație între o captură de ecran a reportajului falsificat atibuit Bild (stânga) și o transmisiune în direct a ziarului Bild din 30 martie 2022 (dreapta) realizate la 20 mai 2022

Purtătorul de cuvânt al ziarului Bild a confirmat, de asemenea, pentru AFP că și acest videoclip care poartă numele ziarului este o făcătură.

Videoclipul falsificat include clipuri în care apare o femeie aflată într-o cameră incendiată, care descrie cum incendiul a afectat dormitorul mamei sale. Am identificat aceste imagini și într-un alt videoclip al unui incendiu încărcat pe YouTube în ianuarie 2021. Un material care include videoclipul de pe YouTube spune că incendiul a avut loc pe 26 ianuarie 2021, în Osterholz, Saxonia Inferioară.

Un reportaj RTL publicat pe 28 ianuarie 2021 coroborează informația.

Mai jos este o comparație între aceste imagini, așa cum au fost încorporate în filmul falsificat, și înregistrarea originală.

Captură de ecran a reportajului falsificat atribuit ziarului Bild (stânga) și a videoclipului original (dreapta) realizate pe 20 mai 2022

Deși videoclipul falsificat are data de 10 mai 2022 și este localizat în Wulfen, departamentul de poliție din Anhalt-Bitterfeld, care acoperă această zonă, nu a raportat incendii pentru data de 10 mai 2022 (aici, aici). O căutare în relatările actuale din mass-media nu a condus, de asemenea, la nici un rezultat relevant.

Ca răspuns la o solicitare a AFP adresată departamentului de poliție Dessau-Roßlau, care este responsabil de Anhalt-Bitterfeld, un oficial a declarat pe 20 mai 2022 că nu avea informații cu privire la un eventual incendiu legat de refugiații ucraineni.

Bobină electrică Tesla?

Videoclipul falsificat include imagini cu o bobină Tesla și un steag rusesc în flăcări. Această secțiune are un filigran în colțul din dreapta sus cu denumirea contului „marek415”. O căutare a acestui nume a condus AFP la un cont ceh de Instagram aparținând unui student de la Universitatea Tehnică din Praga. Acolo pot fi găsite mai multe videoclipuri cu bobine Tesla.

Contactat de AFP pe 20 mai 2022, proprietarul contului, Marek Novotný, a confirmat că el este autorul imaginilor folosite în falsul articol atribuit Bild. El a mai spus că a raportat deja mai multe clipuri false pe YouTube care i-au folosit imaginile: „Am înregistrat acest lucru în urmă cu aproximativ două luni și l-am postat pe YouTube și Instagram. Acum l-am șters de pe Instagram și l-am setat pe privat pe YouTube. Nu vreau ca videoclipul să mai facă rău”.

Acesta ne-a trimis videoclipul său cu rugămintea de a nu-l distribui din nou. În descrierea clipului său, publicat pe 23 martie și intitulat „Arderea unui steag rusesc cu 500,000 de volți”, se spune că videoclipul a fost conceput ca un sprijin tăcut pentru Ucraina. Acesta a fost conceput pentru a-l critica pe președintele rus Vladmir Putin și nu pe poporul rus, a spus el. Potrivit lui Novotný, videoclipul a fost înregistrat în Republica Cehă. Nu a existat niciun incendiu care să fi cuprins o casă în videoclip.

AFP a comparat capturile de ecran din videoclipul încărcat pe YouTube cu cele din reportajul falsificat ca fiind publicat de Bild. Filigranul de pe videoclip, flăcările de pe steagul rusesc și poziționarea obiectelor dovedesc că este vorba de același clip.

Captură de ecran a reportajului Bild falsificat (stânga) și a videoclipului originalul (dreapta) realizate pe 20 mai 2022

De la începutul invaziei Rusiei în Ucraina, din 24 februarie 2022, AFP a demontat numeroase afirmații false despre război, mai multe dintre ele vizând presa occidentală, cum ar fi aici, aici sau aici.

Traducerea și adaptarea
Conflictul din Ucraina