O postare falsă pe Twitter atribuită CNN este folosită pentru a acuza televiziunea că a fabricat un reportaj despre bombardarea Ucrainei

Copyright AFP 2017-2022. Toate drepturile rezervate.

Postări pe rețelele de socializare în mai multe limbi au susținut în martie 2022 că CNN a inventat o poveste despre un hotel din Ucraina care a fost „bombardat de ruși” și a arătat într-o postare pe Twitter o fotografie a unui hotel în ruină care, în realitate, se află în Serbia. Cu toate acestea, televiziunea americană nu a relatat o astfel de știre, iar reprezentantul său a declarat pentru AFP că postarea este un fals. În plus, tweet-ul înșelător arată contul unui farsor care a mai distribuit mesaje falsificate ale CNN.

Mai multe postări pe Facebook din 21 și 22 martie 2022 în limba română au publicat o captură de ecran a unei presupuse postări pe Twitter de pe contul „CNN Breaking News”, care spune în engleză: „Acestea sunt rămășițele hotelului Peace, cândva faimosul hotel ucrainean din stațiunea Peace, după atacul aerian al bombardierelor rusești #StandingWithUkraine”.

Descrierea adăugată la postări spune că imaginea arată: „Hotelul ucrainean Mir, care, potrivit jurnaliştilor CNN, a fost bombardat fără milă de forţele ruse”. „Oh, nu, așteaptă un minut. Aceasta este stațiunea sârbă Zvonachka-Banya care așteaptă reconstrucția. Apropo, căutăm un investitor”, mai adaugă acestea.

Aceeași captură de ecran cu textul în limba engleză care pare a fi de la CNN a fost distribuită și în alte limbi, cum ar fi coreeană și greacă.

De la începutul invaziei rusești în Ucraina din 24 februarie 2022, a existat un val de dezinformare care a circulat pe rețelele de socializare prin care presa occidentală și, în special, CNN, a fost acuzată că a mințit în legătură cu războiul. Departamentul de fact-checking al AFP a demontat deja multe afirmații false (aici, aici sau aici), inclusiv unele care au vizat CNN (aici, aici, aici).

Captură de ecran a uneia dintre postările false de pe Facebook realizată pe 4 aprilie 2022
Captură de ecran a uneia dintre postările false de pe Facebook realizată pe 4 aprilie 2022

 

 

Hotel Mir din Serbia

În urma unei căutări inverse a imaginilor pe Google, AFP a descoperit că fotografia hotelului a fost publicată într-o postare pe BlogSpot în limba sârbă la 22 aprilie 2010.

Blogul a numit hotelul din fotografie „Hotel Mir” - care se traduce prin „pace” în diferite limbi slave - și a precizat că se află la centrul spa Zvonačka Banja, în apropiere de orașul Zvonce, din estul Serbiei.

Mai jos este o comparație între fotografia distribuită în postarea de Twitter fabricată sub numele CNN (stânga) și imaginea publicată pe BlogSpot (dreapta).

Comparație de captură de ecran între fotografia distribuită în postările înșelătoare de pe rețelele sociale (stânga) și imaginea distribuită pe Blogspot (dreapta)

Blogul a spus că un nou proprietar, care a anunțat că intenționează să renoveze hotelul, a îndepărtat toate instalațiile, inclusiv ferestrele, țevile și caloriferele, înainte de a-l lăsa abandonat.

Alte mass-media din Serbia au relatat despre hotelul abandonat aici și aici și au arătat fotografii ale clădirii dărăpănate similare cu captura de ecran a tweet-ului fals atribuit CNN.

Deși AFP a descoperit că există un hotel numit Mir, situat în capitala ucraineană Kiev, clădirea nu seamănă cu cea din postarea falsă atribuită CNN.

În urma unei alte căutări online, am descoperit că videoclipul inclus în postarea falsă de pe Facebook, care arată interiorul devastat al unei clădiri, arată aceeași stațiune sârbă abandonată, Zvonačka Banja. Videoclipul a fost postat aici pe Youtube pe 21 martie 2022 - chiar înainte ca afirmația falsă să se răspândească pe rețelele de socializare în limba română - cu descrierea „Aceasta este stațiunea sârbă Zvonachka-Banya, în așteptarea reconstrucției. Nu Hotelul Mir!”.

Potrivit secțiunii de comentarii, canalul a schimbat descrierea videoclipului după ce un utilizator l-a întrebat dacă „există vreo dovadă că CNN a afirmat vreodată că acesta a fost Hotel Mir”, iar un altul i-a subliniat canalului că răspândește „știri false”.

Alte câteva videoclipuri care prezintă stațiunea din Serbia au putut fi găsite cu ușurință pe Youtube (de exemplu, aici este un videoclip din 2006, aici unul din 2020, și aici unul din 2022).

Semnele unui tweet fals

Tweet-ul fals prezintă două profiluri, cel al unui cont de Twitter denumit „Majk Majkonski” aflat în dreapta logo-ului CNN Breaking News, așa cum este încercuit în captura de ecran de mai jos. Acest lucru nu este normal: într-un tweet real, există o singură imagine de profil. Faptul că data, ora publicării, dar și numele de utilizator nu apar sunt, de asemenea, semne ale unui tweet fabricat.

Captură de ecran a tweet-ului fals, realizată pe 31 martie 2022. Cercuri roșii au fost adăugate de AFP

În plus, în tweet-ul fals sunt vizibile și alte neconcordanțe vizuale. După cum se vede în comparația imaginilor de mai jos, fotografia din tweet este pătrată, în timp ce tweet-urile originale de pe pagina de Twitter CNN Breaking News au marginile rotunjite.

Captură de ecran a tweet-ului fals, realizată pe 31 martie 2022. Cercurile roșii au fost adăugate de AFP
Captură de ecran a unui tweet al CNN Breaking News, realizată pe 31 martie 2022. Cercurile roșii au fost adăugate de AFP

 

 

AFP nu a găsit nicio urmă a acestei postări pe contul oficial de Twitter al CNN Breaking News și nici vreun reportaj al CNN despre acest bombardament al hotelului de către forțele rusești.

Postul de televiziune a confirmat pentru AFP că acest reportaj nu există. „CNN nu a publicat acea fotografie sau acel text ca și cum ar avea legătură cu relatările noastre în curs de desfășurare despre războiul din Ucraina”, a declarat publicistul CNN Matt Dornic pe 23 martie 2022.

O căutare efectuată de AFP pe conturile de socializare care îi aparțin lui „Majk Majkonski” nu a găsit nicio urmă a tweet-ului fals. Site-ul de investigații din Serbia Raskrikavanje a găsit, însă, pretinsa postare pe un cont de Instagram care îi aparține lui Majkonski, dar care a fost ulterior șters.

Majkonski este renumit pentru că postează conținut umoristic pe rețelele de socializare, potrivit unui interviu acordat de el în februarie 2020 aici, publicat de site-ul Pirotske Vesti, un portal cu informații despre evenimentele din orașul Pirot, aflat în sud-estul Serbiei.

„Majk portretizează viața noastră de zi cu zi, evenimentele și oamenii din Pirot în felul său amuzant, uneori satiric, prin intermediul unor foto-montaje, așa-numitele meme și, mai recent, prin lucrări video”, scrie Pirotske Vesti. „Am început cu activitatea mea în urmă cu câțiva ani, mai întâi pe Facebook. Am vrut să ofer punctul meu de vedere despre tot ceea ce se întâmplă în Pirot într-un mod umoristic”, a declarat Majkonski în interviu.

Unii utilizatori sârbi de Twitter au distribuit postarea falsă falsă crezând că este reală, dar alții au subliniat rapid originea satirică. „Această glumă a fost creată de Pirotian Majk Majkonski”, a scris un utilizator în comentariile de sub o postare.

Orașul Pirot se află la doar 30 de kilometri nord de Zvonačka Banja, unde se află hotelul din tweet-ul fals atribuit CNN.

Traducerea și adaptarea
Conflictul ruso-ucrainean