Acest videoclip nu este din timpul invaziei Rusiei în Ucraina din februarie 2022, este vechi de câțiva ani

Copyright AFP 2017-2022. Toate drepturile rezervate.

O înregistrare video cu tiruri de rachete a circulat online în mai multe limbi încă din prima zi a invaziei Rusiei în Ucraina. Acesta ar trebui să reprezinte un atac rusesc asupra țării pe 24 februarie 2022. Cu toate acestea, acest lucru nu este adevărat. Videoclipul este vechi și a circulat online cel puțin din decembrie 2018, de multe ori cu afirmația inversă că înfățișează tiruri de rachete ucrainene „de la Mariupol la Donbas”. Deși nu am reușit să determinăm unde și când a fost filmat videoclipul, experții spun că cel mai probabil a fost realizat pe un teren de antrenament militar în timpul unui exercițiu.

„În apropiere de Kiev...”, spune această postare în limba română postată pe Facebook pe 24 februarie 2022, postată la scurt timp după ce a început invazia militară rusă în Ucraina, și distribuită de peste 11,000 de ori de atunci. Postarea distribuie o înregistrare video care arată focuri de armă intense pe un teren pustiu, cu soldați calmi și mai multe persoane care filmează evenimentele.

Videoclipul a fost, de asemenea, postat aici în aceeași zi și cu aceeași afirmație.

Captură de ecran a postării înșelătoare de pe Facebook realizată pe 16 martie 2022

Același videoclip a fost distribuit la 25 februarie 2022 de către un utilizator polonez pe Facebook, cu afirmații potrivit cărora este vorba despre „imagini din prima linie de ieri” care arată „tiruri de rachete din partea rușilor”.

În prima zi a invaziei, înregistrarea a fost publicată pe Telegram de portalul de știri belarus Nexta, considerat unul dintre puținele mijloace de informare independente disponibile în Belarus. „Reamintim că în această dimineață Putin a vorbit despre autoapărare. Videoclipul arată manevrarea unui lansator de rachete multipropulsate GRAD de către ocupanții ruși”, spune descrierea care însoțește videoclipul. Nexta a adăugat ulterior o corecție, spunând că „înregistrarea este din data de 25 decembrie 2018”.

La rândul său, portalul de știri în limba engleză Digitalfiretv, înregistrat în Miami (SUA), a scris că este vorba despre „un atac masiv cu rachete al Rusiei asupra Ucrainei ieri (pe 24 februarie 2022 - n.r.)”. Portalul a făcut, de asemenea, o corecție spunând că „este din dimineața zilei de 25 decembrie 2018", și arată „rachete Grad lansate de la Mariupol” care „atacă Donbasul”.

Cu toate acestea, după cum a constatat AFP, acest lucru este incorect, deoarece videoclipul este cu cel puțin câteva zile mai vechi.

O căutare inversă a imaginii a constatat că videoclipul a fost postat cel mai devreme aici, pe 13 decembrie 2018, pe platforma VK, serviciul rusesc de socializare online cu sediul în Sankt Petersburg. Câteva ore mai târziu, a fost postat aici și pe Twitter de către un cont vorbitor de limbă rusă. În ambele descrieri ale postărilor se poate citi „munca MLRS ”, prescurtare de la Multiple Launch Rocket System (sistem de rachete cu lansare multiplă - n.r), un tip de sistem de artilerie cu rachete care conține mai multe lansatoare fixate pe o singură platformă.

Posibilitatea ca videoclipul să fie folosit pentru a răspândi narațiuni false a fost menționată și de unul dintre comentatorii la postarea de pe Twitter: „Cel mai amuzant lucru este că, peste un an sau șase luni, un monstru ucrainean prost va începe să posteze acest videoclip ca dovadă a bombardamentelor rusești asupra Ucrainei. Iar această prostie va fi prinsă și demascată!”, a scris acesta.

Videoclipul a fost, de asemenea, postat pe rețeaua de socializare rusă VK pe 17 decembrie 2018 (aici), cu afirmații că arată „lansatoare de rachete Grad care trag deasupra pozițiilor lor”, iar pe 25 decembrie 2018 (aici) de către un utilizator care spune că videoclipul este din „această dimineață”, arătând „rachete Ukrop de la Mariupol la Donbas în direcția Mariupol”.

Imaginile au fost postate și pe Youtube pe 13 ianuarie 2019, cu descrierea „vedere interesantă a bombardamentului Grad”.

BM-21 „Grad” este un lansator de rachete multiple sovietic montat pe camion. BM vine de la „boyevaya mashina”, adică vehicul de luptă, iar porecla „grad” înseamnă „grindină”. Sistemul complet este cunoscut mai degrabă sub denumirea de sistem de lansatoare multiple de rachete Grad.

Militarii ucraineni într-un MLRS BM-21 Grad de 122 mm se pregătesc să schimbe poziția în timpul exercițiilor militare ale armatei ucrainene la un poligon de tragere de lângă Devichiki, în regiunea Kiev, pe 28 octombrie 2016 ( AFP / Genya SAVILOV)

BM-21 „Grad” a intrat în serviciul armatei sovietice la începutul anilor 1960, la scurt timp după ce a fost produs în cantități mari atât pentru armata sovietică, cât și pentru export. BM-21 „Grad” a fost sau este încă în serviciu în peste 30 de țări, inclusiv în Rusia și Ucraina, fiind unul dintre cele mai utilizate sisteme de rachete de artilerie din lume. Ukrop - menționat de unul dintre utilizatorii VK care au distribuit videoclipul - este o abreviere de la UkrOboronProm - o uniune de fabrici de armament din Ucraina care produce BM-21 „Grad”.

MLRS ucrainean de 122 mm BM-21 Grad lansează o rachetă în timpul unui exercițiu militar la un poligon de tragere din apropiere de Devichiki, în regiunea Kiev, pe 28 octombrie 2016 ( AFP / Genya SAVILOV)

În timpul celor nouă ani de conflict din Donbass, acestea au fost folosite atât de forțele rusești, cât și de cele ucrainene. Acest lucru s-a întâmplat (aici, aici) și după ce forțele militare rusești au invadat Ucraina în dimineața zilei de 24 februarie 2022. Mai multe persoane au fost ucise și rănite pe 28 februarie, după ce forțele rusești au lansat mai multe lovituri cu rachete asupra orașului Harkov din estul Ucrainei. Rachete Grad au fost lansate, de asemenea, și în regiunea ucraineană Kiev pe 5 martie.

Experți militari români și polonezi au declarat pentru AFP că videoclipul ar putea proveni cel mai probabil de la un antrenament militar.

„Soldații nu sunt îmbrăcați în haine de luptă, nu au căști, se comportă foarte calm, iar zona în sine seamănă cu un teren de antrenament tipic”, a declarat pentru AFP Polonia, pe 5 martie 2022, adjunctul purtătorului de cuvânt al comandantului general al forțelor armate poloneze (DGRSZ), locotenent-colonelul Marcel Podhorodecki.

Cu toate acestea, nu se poate exclude complet că provine din operațiuni militare reale în timpul conflictului din Donbas, care durează din 2014, a mai spus Podhorodecki.

Potrivit unei surse din cadrul Armatei Române, care a cerut să-și păstreze anonimatul, înregistrarea video arată „foc succesiv cu trei instalații de proiectile reactive nedirijate (de tip GRAD, probabil) pe deasupra unui post de observare inaintat, de unde se filmează”. Soldații din imagine sunt „sunt clar ucraineni”, iar „atitudinea lor cam prea relaxată poate induce ideea că asistam la o tragere într-un poligon, înainte de începerea războiului", a mai declarat sursa, menționând însă că nu poate fi 100% sigură pentru că „în razboi oamenii se obisnuiesc cu pericolul”. Locul din care a fost realizată filmarea poate fi un post de observare„ de unde, de obicei se verifică efectul la țintă al tragerilor de artilerie”.

Reporterii din departamentul fact-checking al AFP au căutat, de asemenea, în arhivele agenției, precum și în arhivele altor mass-media, informații despre conflictul din Ucraina din decembrie 2018, dar nu au găsit informații cu privire la un atac masiv în această țară în acea perioadă. Dimpotrivă, a fost o perioadă relativ liniștită, în care a fost posibilă ridicarea legii marțiale impuse la începutul lunii noiembrie 2018 pentru 30 de zile în zece regiuni ucrainene de la granița cu Rusia, Crimeea și Transnistria.

Captură de ecran a hărții Google care arată zonele ucrainene din apropierea granițelor cu Rusia, Crimeea și Transnistria, realizată pe 17 martie 2022. Cercurile roșii au fost adăugate de AFP

Mai multe alte organizații de fact-checking, precum portalul indian Boom și portalul american NewsChecker, au arătat, de asemenea, că înregistrarea este veche și că nu are legătură cu invazia în curs de desfășurare a Rusiei în Ucraina. Cu toate acestea, nici ele nu au putut, de asemenea, să determine sursa și locația exactă a acesteia.

De la începutul invaziei Rusiei în Ucraina, pe rețelele de socializare au fost distribuite numeroase imagini și videoclipuri care denaturează evenimentele din Ucraina, deoarece războiul a fost însoțit de un val puternic de dezinformare online. Departamentul de fact-checking al AFP a dezmințit deja multe dintre afirmațiile false, cum ar fi aici, aici și aici.

18 martie 2022 Captura de ecran a postării înșelătoare de pe Facebook a fost actualizată.
Conflictul ruso-ucrainean