Președintele Zelenski nu recunoaște că se droghează în acest interviu din 2019

Copyright AFP 2017-2022. Toate drepturile rezervate.

O înregistrare video care l-ar arăta pe președintele ucrainean Volodimir Zelenski recunoscând că a consumat droguri într-un interviu vechi și sfătuind oamenii să facă același lucru a fost distribuită de mii de ori pe platformele de socializare în mai multe limbi în aprilie 2022. Cu toate acestea, afirmația că președintele ucrainien a recunoscut că a consumat cocaină este complet falsă, iar videoclipul a fost editat. O analiză a întregului interviu pe care Zelenski l-a acordat în 2019 pentru publicația ucraineană Ukrainskaya Pravda arată că acesta a spus de fapt că nu folosește droguri, dar că bea multă cafea.

„Zelensky și cocaina. - Ce părere ai despre cocaină? Zelensky: "Minunat! Minunat! Este energie pură. Serios! Asta e energie pentru toată ziua. La 7 dimineața m-am trezit....Și am băgat DROGURI. Ăsta e modul meu de viață. Grozav!!!”, spune parțial descrierea mai multor postări de pe Facebook în limba română din 20 aprilie 2022, care au fost distribuite de sute de ori (aici, aici sau aici) și care prezintă un scurt videoclip în care președintele ucrainean Volodimir Zelenski ar fi recunoscut că se droghează zilnic într-un interviu vechi.

În videoclipul distribuit pe rețelele de socializare, potrivit subtitrărilor în limba engleză adăugate, întrebat ce părere are despre droguri, Zelenski pare să spună „grozavă”, continuând să adauge că „aceasta este energie pentru întreaga zi”. „La 7 dimineața m-am trezit. Am făcut o plimbare cu câinele (...) și trag pe nas drogurile”, citește subtitrarea, adăugând că „sfătuiește pe toată lumea” să facă acest lucru, „dar nu droguri tari”, deoarece „te fac să vrei să dormi în timpul zilei”.

Videoclipul a început să circule în limba română pe Facebook, după ce a fost postat cu aceleași afirmații aici pe Telegram pe 19 aprilie 2022, unde a fost vizualizat de cel puțin 12,600 de ori. Același videoclip a fost distribuit cu afirmații similare și în alte limbi, precum greacă, bulgară sau sârbă.

Captură de ecran a uneia dintre postările false de pe Facebook realizată pe 28 aprilie 2022

Afirmația se încadrează în narațiunea Kremlinului potrivit căreia Zelenski și guvernul său sunt „o bandă de drogați”.

Cu toate acestea, după cum a constatat AFP, acest videoclip nu dovedește acest lucru. Este de fapt o versiune editată a unui interviu pe care Zelenski l-a acordat în 2019 pentru publicația ucraineană Ukrainskaya Pravda (Adevărul Ucrainean). În interviul original, atunci când este întrebat despre droguri, Zelenski afirmă în mod clar: „Nu consum droguri”.

Videoclipul este o editare a unui interviu din 2019 al lui Zelenski

Pentru a verifica originea acestuia, AFP a efectuat o căutare inversă a capturilor de ecran din videoclip. Această căutare a condus imediat la articolul din Ukrainskaya Pravda care conține interviul original acordat de Zelenski, din care sunt preluate extrasele găsite în videoclipul fals. Interviul a fost publicat atât în ucraineană, cât și în rusă, pe 21 ianuarie 2019, când Zelenski, un fost actor, își începea campania pentru președinția ucraineană.

Articolul de pe site-ul Ukrainskaya Pravda oferă numele jurnaliștilor care au realizat interviul: Roman Kravets și Eldar Sarakhman. Kravets este jurnalistul care a realizat interviul și a scris textul, în timp ce Sarakhman s-a ocupat de fotografie și video.

Articolul susține că este „primul mare interviu” al lui Zelenski după ce acesta și-a anunțat „intenția de a participa la alegerile prezidențiale”. O parte din transcrierea interviului se află pe site, la fel ca și înregistrarea video integrală a interviului, care a fost filmată la sediul de campanie al lui Zelenski din Pechersk, un cartier istoric din centrul Kievului. Spre deosebire de videoclipul distribuit pe rețelele de socializare în limba română, unde a fost tăiat, pe videoclipul original al interviului online apare logo-ul ziarului (o figură pe un cal) în colțul din stânga sus.

După cum se poate observa din text, toate frazele folosite în versiunea editată care pretinde că Zelenski spune că folosește droguri sunt o compilație a altor comentarii din interviul integral acordat Ukrainskaya Pravda. Interviul a fost realizat în limba rusă, care este limba maternă a lui Zelenski.

La minutul 7:41 din interviul original, jurnalistul îi spune lui Zelenski că a auzit că acesta „a luat cocaină?”. Zelenski răspunde: "Fantastic! Fantastic! Nu, eu stau pe ceva alb, dar pe un scaun. Nu este cocaină. Nu consum droguri”. Jurnalistul continuă; în glumă: „Trageți pe nas? Nu trăiți?”. În acest moment, Zelenski continuă gluma și spune: „Adulmec cafeaua, pentru că sunt chiar dependent de cafea. Chiar îmi place cafeaua, asta e adevărat”.

Apoi adoptă o abordare mai serioasă și spune clar: „Nu consum droguri”. Apoi adaugă: „Pot să beau un pahar de vin? Da”.

Mai târziu în interviu, între minutele 09:40 și 09:59, îl vedem pe Zelenski vorbind în rusă și spunând: „Acesta este «regimul» în care trăiesc. La ora 7 dimineața sunt treaz, îmi plimb câinele, fac sport. Și ce înseamnă sport? Este despre a te forța. Este energie pentru întreaga zi, îl sfătuiesc pe toată lumea, dar nu antrenamente grele, pentru că atunci vrei să dormi în timpul zilei. Și această reîncărcare este suficientă pentru întreaga zi... da”, spune el.

Este clar că videoclipul editat în care Zelenski pare să mărturisească că a consumat droguri este rezultatul unui montaj între înregistrările audio ale acestor extrase din interviul acordat de Zelenski pentru Ukrainskaya Pravda.

Contrar a ceea ce susține videoclipul editat, Zelenski spune în mod explicit că nu folosește cocaină și că este, de fapt, dependent de cafea, în timp ce fraza scoasă din context referitoare la „energie pentru întreaga zi” se referă la sport și nu la droguri.

După cum a subliniat platforma georgiană de fact-checking Myth Detector în materialul său, versiuni editate ale interviului acordat de Zelenski lui Ukrainskaia Pravda au circulat deja în 2019, în timpul campaniei pentru alegerile prezidențiale din Ucraina, susținând că Zelenski recunoaște că a consumat droguri. Pe 8 aprilie 2019, Ukrainskaya Pravda a publicat un articol în care dezminte afirmațiile și indică spre interviul original.

De la începutul războiului din Ucraina, platformele de socializare au fost inundate de dezinformare, diverse afirmații false, imagini și videoclipuri fiind folosite pentru a induce publicul în eroare. AFP a verificat deja mai multe informații false, cum ar fi aici, aici și aici.

Traducerea și adaptarea
Conflictul ruso-ucrainean