Cofondatorul și CEO-ul companiei germane de biotehnologie BioNTech Uğur Şahin participă la evenimentul Vaccine Equity for Africa de la Berlin, pe 27 august 2021 ( AFP / Tobias SCHWARZ)

Un interviu vechi cu șeful BioNTech circulă online cu afirmația falsă că acesta „a recunoscut că nu este vaccinat”

Copyright AFP 2017-2022. Toate drepturile rezervate.

Un videoclip a fost distribuit de mii de ori în decembrie 2021 în postări de pe rețelele de socializare care susțin că îl arată pe CEO-ul BioNTech, compania care a dezvoltat un vaccin împotriva Covid-19 împreună cu Pfizer, Uğur Şahin, care admite că nu a fost vaccinat împotriva bolii. Postările în limba română au început să circule online în timp ce oamenii de știință testau eficacitatea vaccinului Pfizer-BioNTech împotriva variantei de coronavirus Omicron. Dar videoclipul a fost distribuit într-un context fals; arată un interviu cu Uğur Şahin de la sfârşitul anului 2020 în care acesta a spus că nu va trece linia „priorităţii” vaccinării. Şahin a fost vaccinat la începutul anului 2021, după cum a declarat BioNTech pentru AFP. El a făcut recent și doza a treia.

„CEO (adică șef) Biontech nu se vaxinează, este atat de bun la suflet ca vă lasă pe voi să o faceți înainte. Nu am mai văzut atâta vrăjeală la un loc, este întrebat de ce nu se vaxinează și răspunde pe lângă, bate câmpii”, spune această postare de pe Facebook din 13 decembrie 2021, distribuită de peste 1,300 de ori de atunci.

Postarea distribuie un videoclip scurt cu Şahin fiind intervievat de un jurnalist în limba engleză. În clip, jurnalistul îl întreabă: „Am auzit că dumneavoastră înșivă nu ați făcut încă vaccinul, de ce nu?”. Şahin răspunde: „Deci, legal nu am voie să fac vaccinul momentan”.

Presat mai departe să răspundă de ce nu ăi este „permis” să facă vaccinul, Şahin răspunde: „Pentru că ştiţi că există o prioritate. Vaccinul nu are voie să fie făcut în afara acestei priorităţi”.

Același videoclip a fost publicat aici și aici cu afirmații similare. „Normal, el știe ce conțin vaccinurile și pentru cine și ce efecte are”, spune un comentariu la una dintre postări. Videoclipul a fost distribuit și în alte limbi, precum în engleză.

Captură de ecran cu postarea falsă de pe Facebook realizată pe 3 ianuarie 2022

Totuși, interpretarea videoclipului este falsă. Interviul a fost realizat la sfârșitul anului 2020, când campaniile de vaccinare abia începuseră pentru prima dată în Europa și foarte puține persoane erau eligibile pentru a fi vaccinate. Câteva luni mai târziu, Şahin s-a vaccinat şi, mai recent, a făcut şi doza a treia (booster).

Originile videoclipului

Pe tot parcursul videoclipului, un microfon cu a sigla „DW” poate fi observat în timpul interviului, ceea ce înseamnă că acesta a fost realizat de postul german de televiziune Deutsche Welle.

Căutările folosind cuvânte cheie au descoperit că o versiune mai lungă a videoclipului a fost anterioar publicată de Deutsche Welle (cunoscut sub acronimul DW) pe 22 decembrie 2020.

Acesta fost încărcat online cu câteva zile înainte ca o femeie de 101 ani dintr-un azil de bătrâni să devină prima persoană din Germania care a fost vaccinată împotriva noului coronavirus pe 26 decembrie 2020, cu o zi înainte ca campania oficială de vaccinare să înceapă atât în Germania, cât și în Uniunea Europeană, după cum a relatat AFP. Rezidenții din casele de îngrijire pentru bătrâni, persoanele cu vârsta de peste 80 de ani și lucrătorii din sectorul de îngrijire a copiilor și a persoanelor în vârstă au primit prioritate la vaccinare.

Videoclipul din postările false corespunde unor porțiuni din videoclipul DW pornind de la acestă marcă de patru minute și 50 de secunde. Mai jos sunt două comparații de capturi de ecran ale videoclipului distribuit în postările false (stânga) și videoclipul original DW (dreapta):

Comparații cu capturi de ecran ale videoclipului distribuit în postările înșelătoare (strânga) și ale videoclipului încărcat de DW (dreapta) realizate pe 3 ianuarie 2021

Într-unul dintre videoclipurile postate în limba română, jurnalistul este auzit cerându-i lui Uğur Şahin să explice de ce a spus că „legal nu are voie să primească vaccinul”. El a răspuns că „există priorități, nu avem voie să facem vaccinul în afara acestei priorități și nici măcar nu am avut voie să participăm la studii clinice pentru că prin lege nu este posibil să implicăm angajații companiei în astfel de teste, ceea ce este în regulă”.

Prin asta, el se referea la lansarea vaccinurilor în Germania conform nivelurilor de prioritate stabilite de guvern, după cum a explicat AFP Germania aici. Inițial, cea mai mare prioritate în vaccinare a fost acordată persoanelor cu vârsta peste 80 de ani, persoanelor aflate în aziluri de bătrâni și îngrijitorilor acestora, precum și personalului unităților medicale.

Acest grup nu include și angajații companiei germane de biotehnologie BioNtech care, după cum a explicat și Şahin, nu aveau permisiunea legală de a participa la studiile clinice, care sunt reglementate de lege.

De exemplu, conform acestei directive a Uniunii Europene, subiecții studiilor clinice nu ar trebui să se afle „într-o situație de dependență instituțională sau ierarhică care le-ar putea influența în mod nejustificat decizia de a participa”.

Câteva săptămâni mai târziu, pe 11 ianuarie 2021, în timpul unui interviu acordat canalului de știri american CNBC, CEO-ul BioNTech, Şahin, a spus din nou că nu a putut încă să obţină vaccinul pe care a ajutat să-l dezvolte după ce a fost întrebat despre el: „Ah, deci nu avem încă voie să ne facem vaccinul, dar am găsit o modalitate să facem vaccinul într-adevăr disponibil și pentru echipele de producție și să sperăm că îi vom vaccina pe membrii echipei și poate și pe mine în următoarele săptămâni”, a spus el.

Jasmina Alatovic, purtătoarea de cuvânt a BioNTech, a confirmat pentru AFP că Şahin a primit prima sa doză de vaccin la mijlocul lunii ianuarie, iar pe a doua pe 11 februarie 2021.

Răspunzând la postările false, DW a publicat un raport din 9 decembrie 2021 care afirmă că videoclipul său a fost „scos din context pentru a promova o poveste falsă”. „Videoclipul este din decembrie 2020 înainte ca Şahin să poată primi vaccinul”, a spus DW.

Pe 14 decembrie 2021, Şahin a abordat acest subiect într-o postare pe contul său personal de Linkedin, confirmând că este vaccinat cu trei doze de ser Pfizer-BioNTech Covid-19 și a atașat inclusiv o poză cu el din ziua în care a fost vaccinat.

Captură de ecran a imaginii publicată de CEO-ul BioNTech, Uğur Şahin, pe contul său de LinkedIn realizată pe 3 ianuarie 2021

„Pe rețelele de socializare au existat informații greșite în care se presupune că nu sunt vaccinat. De fapt, eu și soția mea am primit amândoi 3 doze de vaccin #BioNTech #Pfizer. De câteva luni, prietenii mă îndeamnă să postez o fotografie cu mine vaccinat pentru a aborda aceste zvonuri false”, a spus Şahin postarea sa.

„Până acum, am refuzat să fac acest lucru, deoarece cred că comunicarea mea nu ar trebui să fie despre mine. Cred că comunicarea mea ar trebui să contribuie la transparența științifică și să ofere date, fapte și perspective”, a adăugat el. Apoi a vorbit despre cei cărora le este frică de vaccin: „Pentru a ajunge la cei care se luptă personal cu temerile lor, aș dori să împărtășesc o imagine care arată vaccinarea mea împotriva Covid-19 la începutul anului 2021”, a conchis el.

AFP a demontat anterior o alt[ afirmație similară înșelătoare despre CEO-ul BioNTech, care circulă în limba germană, franceză și slovacă.

Traducerea și adaptarea
COVID-19 VACCINARE